I Mesopatamien
för
nära 5 000 år sedan levde en man som hette Gilgamesh.
Han var konung i Uruk, dåtidens största stad, belägen
i det som idag är Irak. Redan tidigt kom hans livsöde
att fängsla folken i Främre Orienten. Berättelsen
om honom skrevs ner ungefär tvåtusen år före
vår tideräkning, och räknas som världens äldsta
skönlitterära verk. Berättelsen om Gilgamesh innehåller
allt som en bra historia ska ha: spänning, äventyr och
kärlek.
Den unge hänsynslöse
Gilgamesh vill bli berömd och uträtta stordåd. När
hans bästa vän dör blir detta dock en vändpunkt
för honom och han ger sig ut på vandring för att
söka meningen med livet. Vad är berömmelsen egentligen
värd? Hur uppnår man visdom? Förutom att vara spännande
ställer historien om hjältekungen Gilgamesh alltså
en rad frågor som är rent existensiella: vad innebär
det att vara människa? Hur ska man leva sitt liv.
Varför ska man göra
en föreställning av Gilgamesheposet i dag? Vi hoppas
naturligtvis att föreställningen i sig själv ger
svaret. Men låt oss också säga att våra gemensamma
utgångspunkter både var lusten att berätta denna
märkliga historia och fascinationen i att hitta en form för
hur vi skulle göra.
I en tid när det ofta påpekas
vad som skiljer den orientaliska kultursfären från den
europeiska känns det också inspirerande att ge gestalt
åt en berättelse som både utgör och har präglat
vårt gemensamma förflutna. Gilgamesheposet innehåller
tankemönster, figurer och delberättelser som föregår
och har inspirerat både Bibeln och Koranen, Odyssén
och Tusen och en natt. Det är också tankeväckande
hur den mäktiga berättelsen om kung Gilgames satt prägel
på otaliga romaner, teaterpjäser och operor ända
in i vår egen tid.
|